AdBlue
Hva er AdBlue?
Helt enkelt forklart er AdBlue et stoff som omformer farlige stoffer i bileksos til ufarlige substanser som blir skilt ut som damp i luften. For at disse reaksjonene skal finne sted, kreves det rett kjemi og teknologien for å utnytte det.
Kjemien
AdBlue er en fargeløs væske bestående av en blanding av avionisert vann og 32,5% urea. Væsken er giftfri og harmløs både for mennesker og dyr.
Urea CO(NH2)2 produseres i reaksjon mellom ammoniakk og karbondioksid. Smeltemassen som dannes gjennom denne reaksjonen blandes med vann, og utgjør råstoffet i produksjonen av ureagranulat. Ureagranulatet brukes deretter til å fremstille AdBlue.
Teknologien
AdBlue brukes i kjøretøy som har avgassrenseanlegg med SCR-teknologi. SCR betyr “selektiv katalytisk rensing”, og er teknologi som renser avgassene fra dieselmotorene. For at teknologien skal fungere må AdBlue sprøytes inn i avgassystemet.
Hovedkomponentene i SCR-teknologien er:
SCR-katalysator
AdBlue-væskeinnsprøytningsenhet
AdBlue-tank
AdBlue-innsprøytningsstyreenhet
AdBlue sprøyter ut fra kjøretøyets egne
AdBlue oppbevaringstank, inn i eksosrøret som er foran SCR-katalysatoren, men etter motoren. Her blandes den med stoffene som befinner seg i eksosen, nemlig nitrogenoksidgassene, omformer disse og gjør med det utslippene langt mer miljøvennlige.
Hva er AdBlue®?
AdBlue brukes til å redusere NOx-utslipp i kjøretøy med SCR-teknologi AdBlue omdanner skadelig NOx fra dieseleksosen til harmløst nitrogen og damp og reduserer derfor betraktelig utslippene av nitrogenoksider (NOx), som er en stor kilde til atomosfærisk forurensning og fører til smog i byområder. I følge undersøkelser utført av Verdens Helseorganisasjon, er det påvist at NOx-utslipp forverrer astma.
Siden 2005 har lovgivning om dieselkjøretøy i EU krevd en drastisk reduksjon av NOx-utslipp. Produsenter av kjøretøy, først og fremst
trailere, måtte tenke gjennom eksossystemene på kjøretøyene sine på nytt. Flere og flere dieselbiler, traktorer og andre kjøretøy som ikke brukes på vei, er nå utstyrt med SCR-systemet i eksosen.
Practical tips / Practical tips /Praktiske tips
AdBlue er svært enkelt å bruke og harmløst. Det er ikke et drivstoff eller et tilsetningsstoff til drivstoff, men en urealøsning med høy renhet, som fylles på en egen AdBlue-tank på kjøretøyet. En dashbordindikator viser når den må fylles på. AdBlue er ikke farlig siden det er ikke-brennbart og ikke-eksplosivt. Det er klassifisert som en transportabel væske med minimal risiko. Hvis du søler AdBlue på hendene, er det bare å skylle dem grundig med vann.
Fordeler med AdBlue
Miljøvennlig
Ved å redusere NOx-utslipp bidrar AdBlue til å forbedre
luftkvaliteten og redusere miljøforurensning.
Overholdelse av utslippsstandarder
Bruk av AdBlue hjelper kjøretøy å
overholde internasjonale utslippsreguleringer, som Euro 6-standarden i
Europa.
Forbedret kjøretøyytelse
SCR-teknologi, kombinert med AdBlue, kan
forbedre drivstoffeffektiviteten og redusere driftskostnadene over tid.
Bruk og vedlikehold
AdBlue spiller en essensiell rolle i å redusere miljøskadelige utslipp fra dieselkjøretøy. Ved å bruke AdBlue kan kjøretøyeiere bidra til en renere og sunnere planet, samtidig som de oppfyller nødvendige utslippskrav og forbedrer kjøretøyets ytelse.
Påfylling
AdBlue fylles på i en separat tank i kjøretøyet, og det er
viktig å fylle på riktig type AdBlue for å unngå skade på SCR-systemet.
Lagring
AdBlue bør lagres ved temperaturer mellom -11 °C og 30 °C for å opprettholde kvaliteten og effektiviteten. Det bør beskyttes mot direkte sollys og kontaminering.
Holdbarhet
AdBlue har en holdbarhet på ca. ett år under optimale
lagringsforhold. Kontroller alltid produksjonsdatoen før bruk.
Sikkerhet
Sikkerhet
AdBlue er ikke klassifisert som en farlig væske, men det er viktig å
håndtere det forsiktig. Unngå kontakt med hud og øyne, og skyll straks
med vann hvis kontakt oppstår. AdBlue skal ikke inntas, og ved svelging
bør lege kontaktes umiddelbart.